Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivsel, udvikling, læring og dannelse er grundlaget for vores arbejde

Relationen har afgørende betydning for dit barns selvbillede 

Barnets identitet dannes i samspillet med betydningsfulde relationer. Vi har særligt opmærksomhed på vores relationer og betydningen af, måden vi taler med og om hinanden i Solsiden.  

Børn gør altid det bedste de kan, ud fra hvad de har lært. Bag alle barnets handlinger, er der for barnet meningsfulde intentioner. Vi arbejder med at afstemme intention med barnets handling og lære det nye måder. 

Legen er væsentlig for, at barnet føler sig som en del af fællesskabet

Legen er betydningsfuld gennem hele dagen. Gennem legen knytter børnene venskaber, udvikler fantasi og kreativitet, lærer nye færdigheder, bearbejder oplevelser, udvikler sociale kompetencer, og udvikler motorik.

Aldersinddelte grupper understøtter muligheden for flere og andre venskaber end dem børnene selv vælger. Dermed får børnene et særligt fællesskab med de børn de følges med gennem hele børnehavetiden. 

Aktiviteter skifter mellem at være planlagte og spontane, hvilket skaber plads til børnenes egne lege og valg af legekammerater. Legen er betydningsfuld og er en central del af børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Læring i  alt hvad vi foretager os sammen

Læring forstår vi bredt og i Solsiden er der læring i alt det vi foretager os sammen i løbet af dagen, lige fra vi kommer om morgenen og til vi går hjem.  

Læring er på spil i vores relationer og det samspil vi har med hinanden, måden vi kommunikerer på, i hverdagens rutiner, i planlagte aktiviteter, i spontane aktiviteter, i legen, i indretning af rummene og de muligheder der er for at udfolde sig, i tilgængeligheden af materialer og legetøj  

Tryghed og forudsigelighed for børnene skaber et godt grundlag for trivsel og udvikling. Strukturen og rammerne skal være tydelige og meningsfulde for børnene, dermed får mulighed for at være medbestemmende på eget liv. 

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.